MANGAIN HUHUT MAMPE MARGA TU ANAK DOHOT BORU SORANGMAGODANG
Mangain dan mampe marga
tu anak dohot boru sorang magodang
adalah suatu ulaon yang dapat
memberikan solusi khususnya dalam ulaon
adat perkawinan campuran bagi orang
Batak yang berdomisili di Jabotabek.
Oleh karena
Orang Batak yang berdomisili dikota-kota besar atau diparserahan tidak mungkin
bisa menghindar kan diri dari perkawinan campuran dengan suku lain.
Yang perlu
dipikirkan saat ini , langkah apa yang harus ditempuh agar perkawinan itu bisa
terlaksana dengan baik tanpa meninggalkan ruhut-ruhut ni adat Batak itu
sendiri.
Agar tujuan
perkawinan antar suku ini dapat berlangsung dengan baik, namun adat Batak tetap
dilibatkan didalam perkawinan itu , maka oleh raja-raja adat dari berbagai
marga dan luat sepakat membuat beberapa kebijakan yang saling menguntungkan dan
saling menghormati kedua belah pihak hasuhuton dengan cara mangain dan mampe marga
Mangain dan Mampe Marga didalam adat Batak saat ini sudah menjadi
tren , dan bisa dikatakan pada
saat ini sudah menjadi suatu konsumsi atau kebutuhan yang tidak bisa dielakkan lagi, sebab orang
Batak yang tinggal diparserahan ini tidak mungkin menutup diri atau membatasi
diri atau mencegah atau melarang anaknya laki-laki atau anaknya perempuan untuk
tidak kawin dengan suku lain.
Memang sampai dengan tahun 60 an masih
jarang kedengarannya ulaon mangain atau
mampe marga, jangankan mangain , pada saat itu kawin dengan suku lain saja
masih dianggap tabu dan bisa menimbulkan malu terhadap keluarga bersangkutan.
Oleh karena
itu setiap kali pemuda atau gadis Batak yang
hendak
berkeluarga biasanya kembali ke bona pasogit masing-masing., dan itu bisa
diterima karena namarbaju dan doli-doli
pada saat itu masih tergolong kelahiran dan besar di bona pasogit , mereka
merantau setelah tammat sekolah, jadi rasa kesukuannya atau kedaerahannya itu masih
kental sekali.
Tetapi sejak sekitar tahun 80-90 an
keatas mulailah terdengar ada satu dua ulaon mangain dan mampe marga , dan ternyata setelah diteliti
generasi yang mangain ini adalah
mereka yang sudah lahir di parserahan dan mereka ini
rata-rata .tidak mengerti lagi bahasa
batak dan tidak mengerti dimana bona pasogitnya karena tidak pernah dibawa
orang tuanya ke bona pasogit.
Selain hal tersebut diatas anak-anak yang lahir di parserahan ini sejak
kecil pergaulan mereka sudah terbiasa dan dipengaruhi lingkungan sekitarnya ,
mungkin tetangganya, ditempat pekerjaan bertemu dengan gadis-gadis atau
pemuda yang bukan orang Batak
Akibat pengaruh lingkungan ini
terjadi perlawanan dari pihak generasi muda , dan yang terakhir raja-raja adat
dan generasi tua mulai mengalah maka oleh raja-raja adat dicarilah jalan keluar
agar rencana baik dari anak-anak muda yang ingin berkeluarga tidak terhalangi
namun adat Batak tetap terlibat.
Dan
cara yang terbaik ialah mangain dan mampe marga.
1. APABILA YANG HENDAK DI AIN DAN
MAMPE
MARGA PENGANTEN WANITA
Apa bila yang hendak diain itu
adalah penganten wanita maka pamoruan
yang meminta pangainon serta mampe marga datang manopot hula-hula
tangkas dengan mem-bawa sipanganon babi
namar-saudara , namanya sipanganon
sulang-sulang.
Tujuan pertama dari kedatangan pamoruan
adalah untuk meminta ijin kepada hula-hula berhubung anaknya hendak
kawin dengan gadis dari suku lain.
Menurut adat Batak setiap kali bere hendak berumah tangga dengan orang lain (bukan dengan boru ni
tulangnya) harus terlebih dahulu minta ijin kepada tulangnya (ito kandung dari
ibunya) sebab adat Batak mengatakan bahwa tulang kandung itu berhak menunjuk
bere menjadi helanya atau menantunya .
Pada saat rombongan ni pamoruan
datang pasahat sulang-sulang , hula-hula
juga mengundang dongan tubu , boru dan dongan sahuta untuk menghadirinya.
Setelah semua undangan hadir , pihak
pamoruan menghadapkan tudu-tudu ni sipanganon kepada hula-hulanya (hula-hula
yang punya rumah atau yang ditunjuknya)
Parhata ni pamoruan.
Dihamu tunggane dohot inang bao
maradu sude hamu hula-hula nami , ro do hami udur na mardongan tubu dohot boru
nami lao mangudurhon bere muna , mamboan
sulang-sulang na tabo di hamu sude hula-hula nami, otik so sadia pe sipanganon
na hupatupa hami on , sai pamurnas mai tu pamatang muna saudara tu bohi, sipasindak panaili sipaneang
holi-holi , horas ma hamu sude hula-hulangku namanganhon , horas nang hami
pamoruan muna na patupahon,,botima.
Parhata ni hula-hula
Dihamu lae dohot di ho ito, berengku
maradu sude hamu pamoruan nami
dohot uduran muna , nangkin dipasahat hamu do tu hami sulang-sulang ni bere
nami , sulang-sulang natabo, hamipe antong pasahaton nami do tu hamu dengke
simudur-udur dengke sitio-tio, asa mangudurhon las niroha ma antong haroro muna
tu bagas nami namarampang na marjual on, horas ma hamu sude pamoruangku jala
sahat ma pasu-pasu nasian Tuhanta i tu hamu , botima..
Seperti biasanya berdoa untuk makan
dari horong ni pamoruan , dan setelah amen dilanjutkan dengan mengatakan :
Sititi ma sihompa
Golang-golang pangarahutna
Songon i pe raja nami na tupa
Godang ma pinasuna , marjomut ma
hita
Pada saat makan , aliang-aliang dan
ate-ate sian na margoar na i, diseati
pamoruan kemudian disuguh kan kepada semua hula-hula serta para undangannya
Setelah selesai marsipanganon dari
pihak hula-hula menanyakkan tudu-tudu ni
sipanganon kepada pihak pamoruan.
Hula-hula
Dihamu Pamoruan nami , nangkin dipasahat hamu do tu hami
tudu-tudu ni sipanganon on , antong songon dia bahenonta partording ni on , masitutur- tuturan hita raja ni boru , botima.
Pamoruan
Mauliate ma raja nami, taringot
disipanganon i,sulang-sulang ni bere muna doi dihamu jala surung-surung muna do
i , botima. http://pirdot.blogspot.com
Hula-hula
Antong mauliate ma lae dohot di ho
ito dohot di bere nami , sai lam tu bisuk na antong bere nami on tu joloan ni
ari on , tiur tiur pancarian na asa boi dope patupa on na sipalas roha ni
tulang na tu angka ari namangihut, onpe dihamu boru nami ala surung-surung nami
do on pauli hamuma di pudi.
(dungi diuduti hula-hula ima muse )
Hata ni na tua-tua Lae dohot di ho
ito, mandok sai jolo ni nangnang do asa
ni nungnung , sai jolo pinangan do asa sinungkun, nungnga bosur hami mangan
indahan na las i, sagat marlompan juhut natabo i, sombu minum aek sitio-tio na
tinahu muna i antong dia ma langkat na dia unok na dia hata na dia nidok na,
tangkas ma hatahon hamu sian i lae, botima.
Dalam pembicaraan ini pertama-tama
paranak minta ijin kepada hula-hulanya sehubungan dengan rencana perkawinan
anaknya dengan gadis dari suku lain yang sering juga dikatakan boru sian nadao
( artinya tidak punya marga ))
Pamoruan
Mauliate ma raja nami, las roha nami umbege hata muna i, sai anggiatma
antong , manumpak tondi muna manuai sahala muna tu hami pamoruan muna asa
marganda-ganda dihami sinadongan asa boi dope patupaon nami sipanganon na
tumabo sian on lao pasangaphon hamu sude hula-hula nami
Taringot dihata ni sipanganon i raja nami panggabe an parhorason do , botima.
Hula-hula
Mauliate ma lae dohot diibotongku , panggabean parhorason do hape hata
ni sipanganon i, antong :
Bona ni aek puli ma
Didolok ni Sitapongan
Sai tubu ma dihamu angka nauli
Jala martamba-tamba nang pancamotan
Alai lae, marangkup do nauli mardongan do na denggan , asa siangkup na
songon nahundul sidongan na songon na mardalan , molo adong na dibagasan rohamu
, tangkasma
hatahon , botima.
Pamoruan
Mauliate ma raja nami , ndang ni hatahon dope nungnga didodo hamu na dibagasn roha i, tanda do hamu raja
sigodang boto-botoan,
Raja nami songon naung binoto muna ia bere muna si …… ( disebut namanya) nungna magodang jala nungnga tammat sian
parsingkolaan na, jala nasai laon sai holan na diparjalangan do bere muna
on, ala ni i binaen ma surat asa mulak
jolo ibana, jala dung mulak manigor
sinuru ma asa lao mardalani tu huta ni tulangna, hape ro alusna ,
nungnga adong ninna na sinolom ni roha na , jala nungnga masijaloan hata dohot
boru ni halak sian
nadao.
Umbege i raja nami tarhatotong do hami, diama so tarhatotong iba, so ala na so gabe hami pamoruan muna, laos
songon i muse burju muna marboru ndang na tarhatahon, alai behama bahenon raja
nami so boi ala roha tu naposo, ala ni i
raja nami na parmisi majolo hami tu hamu hula-hula nami apala ditingkion.
Molo tung pe boru sian nadao dialap bere muna i , mamasu-masu ma daging
dohot tondi muna raja nami tu bere munai
, anggiat rongkap na gabe rongkap na matua i muse , botima..
Hula-hula
Dihamu lae dohot di ibotongku,
anggo hamu sai boru hasian jala boru naburju do hamu dihami hula-hula
muna, tangkas doi diangka pambaenan muna nasai laon , sai tongtong do sangap
hami dibaen hamu.
Taringot di pangidoan muna na parmisi hamu , on do dohonon nami tu hamu
ito dohot lae :
Jolma marsangkap dalan na , Tuhan ta do na patulushon , siala ni i molo
tung pe boru sian nadao dialap bere nami i tong do songon hata ni umpama
namandok
Hot pe jabui ,
Saitong doi
margulang-gulang
Sian dia pe berei mangalap boru
Sai tong doi boru ni tulang
Tung sian dia pe bere nami i mangalap boru naung boru nami mai, mamasu-masu
ma Tuhanta diangka sangkap nauli i , asa dapot tutu songon pinangido ni roha
muna i,
botima
Setelah ijin yang diajukan pamoruan itu sudah dapat dipenuhi pihak
hula-hula , oleh pamoruan dilanjut kan pada permintaan
kedua.
Tahap Kedua pihak pamoruan mangelek hula-hulanya agar mau menerima calaon menantunya
itu menjadi borunya situtu huhut marmargahon marga ni hula-hula na tinopot nai
Adalah suatu kebiasaa bagi orang Batak , yang boleh berbicara dalam
forum adat hanya laki-laki, tetapi khusus
pada momen ini diberi kesempatan kepada ito kandung ni hula-hula i.
Apala iboto ni hula-hula i
Parjolo au parmisi tu hamu sude dongan tubungku , hurang do nian sumanna
molo sai dohot angka ina mangkatai di loloan ni angka raja , alai na marsomba
majolo au tu hamu dongan tubungku lean hamu jolo saotik tingki diau asa
huhatahon jolo na solot diate-ate na gompang dipusu-pusu tu ibotongku na burju
on..
Ito na burju sian nasai laon holan
hamu do na sai
mangoloi hami, ai tung manang aha pe hupangido hami tu hamu ito dohot eda ndang hea tarhirim au
dibaen hamu, gabe roma tu rohangku ito , antong andigan be baloshonongku na denggan na sai laon na
binahen ni ibotongkon dohot angka hula-hulangkon tu au
, adigan be oloangku hamu ito/eda songon i tu sude hamu hula-hulangku?
Antong asa boi oloangku hamu ito dohot hamu sude hula-hulangku, jangkon
hamu ma na naeng parumaengki gabe boru muna
situtu songon boru na tinubuhon muna situtu jala na marmargahon marga muna , ima pangidoangku
tu sude hamu hula-hulangku jala pangidoangku tung so tulahon muna do ito
pangidoangkon, botima.
Pada saat inilah semua hula-hula na
martinodohon yang hadir pada saat itu langsung bermusyawarah apakah dapat
menerima permintaan ni ibotonya untuk mangain serta mampe marga seperti yang diajukan
pamoruannya. .
Kalau dalam musyawarah ini ada
kesepakatan dan persetujuan khususnya diantara bersaudara dekat (namartinodohon) dan semuanya dongan tubu
setuju tidak ada yang keberatan maka ditetapkanlah hari pangainon dan menunjuk siapa diantara
mereka yang menjadi ama pangain .
Dalam hal ini tidak ada ketentuan
yang baku yang menetapkan harus yang paling tua atau paitonga atau siampudan, semuanya tergantung pada yang
meminta.
Kalau bere itu meminta agar ama
pangain adalah tulangnya siampudan tidak ada aturan yang melarang yang
terpenting perlu diperhatikan bahwa setiap ama pangain harus sudah berkeluarga
dan sudah diadati.
Selain itu ada juga yang mengatakan
, keluarga pangain harus sudah punya cucu atau yang sudah marpahompu, sebab
kalau belum punya cucu bisa berakibat mati
dari kedua belah pihak.
Sesungguhnya pendapat ini tidak
benar sama sekali , penulis telah menguji ucapan ini terhadap diri penulis
sendiri , kepada orang lain ternyata
sampai sekarang tidak pernah terjadi.
Kalau dari pihak hula-hulanya pada
saat itu belum ada
yang marpahompu, atau mungkin sudah
tua tetapi tidak punya anak , apakah salah dari yang tidak punya anak menjadi
punya anak ??
Tetapi
semuanya ini terpulang kepada keyakinan
dan iman kepercayaan masing-masing.
2.
APABILA YANG HENDAK DI AIN DAN
MAMPE MARGA CALON PENGANTEN
PRIA DARI SUKU LAIN
Apabila yang akan diain itu adalah calon
penganten perempuan maka yang mangain adalah dari hula-hula tangkas, sekarang
sebaliknya yang akan diain adalah calon
penganten pria dari suku lain maka yang akan mangain adalah pihak pamoruan atau
apala iboto ni hulahula nampuna boru i
contoh :
Hula-hula mempunya seorang anak gadis.
Berencana akan kawin denga seorang pemuda
dari suku lain yang tidak punya marga, namun dari pihak parboru menghendaki agar
dalam perkawinan borunya dapat dilaksanakan menurut adat Batak , untuk memenuhi
keinginan parboru tidak ada jalan lain
selain harus diain dan mampe marga kepada calon
helanya.
Agar maksud dan tujuan ini dapat tercapai
pihak hula-hula menopot pamoruannya namun
sebelum datang manopot pamoruannya secara resmi ada baiknya terlebih
dahulu diadakan pendekatan antar
hula-hula dengan pamoruan, tujuannya adalah selain menghindarkan stagnasi juga
agar saat diadakan pertemuan dengan dongan tubu ni pamoruan pembicaraan dapat
berjalan seperti apa yang diharapkan dan bisa memperoleh hasil maksimal.
Langkah-langkah yang harus dilakukan
hulahula ilah mangebati pamoruannya
sambil membawa dengke simudur-udur
dengke sitio-tio
Goar ni sipanganon i sipanganon lungun-lungun karena sudah lama tidak ketemu dengan
pamoruannya , untuk itu hula-hula datang membawa sipanganon dengke sitio-tio
dengke simudur-udur mangebati pamoruannya
Dalam hal kedatangan hula-hula ini ,
bisanya dari pihak pamoruan tidak perlu memotong babi sebagai balasan dari
dengke yang dibawa hula-hula itu , cukup sipanaganon yang dibawa hula-hula itu
saja , yang dimakan bersama pada saat itu . .
Setelah selesai makan ada dua persi yang sering dilakukan
dibeberapa marga dan luat antara lain :
1. Ada diantara marga dan luat yang melakukan setelah
selesai makan terlebih dahulu
masisisean diantara dongan tubu , kemudian baru mengajukan pertanyaan tentang
arti makanan dan maksud kedatangan
mereka kepada hula-hula yang membawa sipanganon itu
2. Ada juga diantara marga dan luat yang melakukan tidak
ada lagi masisisean namardongan
tubu, dohot boru dohot dongan sahuta , tetapi atas kesepakatan bersama raja
parhata langsung mengajukan pertanyaan kepada hula-hula tentang maksud dan tujuan kedatangan mereka ,
apakah ada yang ingin disampaikan kepada pamoruannya.
Apabila ditanya mana yang lebih baik
dari kedua contoh diatas ini maka
jawabannya , tergantung dari hasomalan atau kebiasaan marga dan luat itu ,
tentu semuanya ini baik karena ada alasan masing-masing yang mengatakan kenapa
cara itu baik.
Selanjutnya hula-hula menceriterakan kepada pamoruan nya akan rencana ni
borunya yang hendak kawin dengan orang jauh dan tidak punya marga , agar
rencana perkawinan ini dapat berjalan menurut adat Batak maka diminta kesediaan
pamoruannya untuk mau mangain calon helanya yang dari suku lain itu menjadi
anaknya sendiri dan memberi marga atau mampe marga seperti marga ni pamoruannya
.
Mendengar permintaan dan alasan yang diberikan hula-
hula itu sesungguhnya tidak menyalahi aturan adat karena bertujuan baik ,
maka pamoruannya menyatakan tidak keberatan dan dapat memenuhi permintaan
hula-hulanya.
Namun demikian walau pamoruannya tidak keberatan atas permintaan ni hula-hulanya, tetapi tidak
begitu saja langsung sudah beres , belum..
Harus terlebih dahulu ada persetujuan dari
dongan tubu , untuk itu
pamoruannya meneruskan permintaan ni hula-hulanya khususnya kepada semua saudara na martinodo hon , Ama
martinodohon dan Ompu martinodohon yang hadir pada saat itu, untuk mempertimbangkan
apakah dapat memenuhi permintaan yang disampaikan hula-hulanya tadi.
Apabila pada saat itu ada diantara na
martinodohon atau ama martinodohon atau ompu martinodohon dengan alasan yang
bisa diterima akal sehat , maka permintaan hula-hulanya bisa ditolak, tetapi
kalau semua dongan tubu setuju tidak ada yang keberatan maka ditetapkanlah hari
dan waktu pangainon serta mampe marga kepada calon hela ni hula-hula
tersebut.
Segala biaya dan keperluan ulaon pangainon
dan mampe marga ini biasanya sepenuhnya menjadi tanggung jawab ni hula-hula
yang mengajukan pangainon dan marga tersebut.
Jadi sehubungan dengan pangainon dan mampe
marga, sekali lagi dipertegas bahwa :
Apabila yang hendak diain dan mampe marga itu adalah
calon pengantin wanita maka yang mengajukan
perminta an pangainon dan mampe marga kepada hula-hulanya adalah pihak pamoruan dengan membawa tudu-tudu ni sipanganon
Sebaliknya apabila yang hendak diain dan mampe marga itu adalah
calon pengantin pria maka yang menagajukan permintaan pangainon dan mampe marga
kepada pamoruan adalah dari pihak hula-hula
Sambil
membawa dengke sitio-tio dengke simudur-udur..
3.
DITENTUKAN ANAK YANG KE BERAPA
Setiap kali
akan mangain dan mampe marga anak laki-laki atau perempuan maka harus dinyatakan terlebih dahulu didepan keluarga namartinodohon, ama na
martinodohon, ompung na martinodohon, boru, dongan sahuta dohot hula-hula bahwa
anak yang akan diain itu akan dijadikan
Anak yang ke berapa dari sekian anak atau keturunan dari ama / ina pangain tersebut , hal ini
sangat penting untuk mengetahui dan meletakkan hirarginya dalam tarombo dari
sekian keturunannya.
Sering sekali
terjadi masalah dalam keluarga dikemudian hari , hanya oleh karena kurang
jelasnya penetapan orang tua atas
hirargi dari keturunannya pada saat pangainon
4. SIAPA SAJA YANG HARUS HADIR SAAT
ACARA
MANGAIN DAN MAMPE MARGA
1. Yang harus diundang pada saat acara pangainon
dan mampemarga antara lain
a
Namartinodohon , Ama namartinodohon
serta Ompung namartinodohon
- Namartinodohon, Amang namartinodohon Ompung ni Amang martinodohon
semunya harus hadir pada saat pangainon dan mampe marga kecuali dari pomparan ni Ompung na martinodohon paling sedikit 10
keluarga untuk mewakili setiap Ompu
martinodohon.
2. Yang dimaksud dengan paidua nisuhut
ialah ::
pomparan ni ompung na martinodohon
3.
Pengurus Punguan marga ni hasuhuton na manga
in atau yang mewakilinya harus hadir
4
Hula-hula tangkas ni Ama/Ina Pangain
yang
akan menjadi Tulang ni na ni aini
harus hadir
5.
Dongan sahuta ni Ama/Ina Pangain .
6. Dan yang tidak kalah pentingnya adalah kedua
orang tua calon penganten Pria atau wanita yang dari
suku lain itu harus hadir untuk memberikan pernyataan bahwa tidak kebertan kalau
anaknya diangkat menjadi orang Batak dan diberikan marga., Pernyataan ini
sangat penting untuk menghindari salah persepsi dan menjaga hal-hal dikemudian
hari.
5. JALANNYA
ACARA PANGAINON DAN
MAMPE MARGA PENGANTEN WANITA
Sesuai dengan pembicaraan terdahulu ketika
berenya membawa sipanganon sulang-sulang tu tulangnya telah ditetapkan hari dan
tanggal pangainon dan
mampe marga , pihak pamoruan datang membawa
sipanganon kerumah atau tempat yang telah disediakan hula-hulanya untuk acara
itu.
Setelah semuan undangan sudah hadir maka
datanglah pihak pamoruan yang meminta marga itu pasahat tudu-tudu ni sipanganon
tu adopan ni hula-hula yang ditunjuknya.
Parhata ni Pamoruan ::
Dihamu hula-hula nami, dison
hupatupa hami do dihamu sipanganon
namarsaudara siala sangap do hamu hula-hula nami di hami,
Tung so sadia pe raja nami
sipanganon na hupatu-pa hami i, sai pamurnas mai tu pamatang muna saudara tu
bohi , sipasindak panaili sipaneang holi-holi, horas ma hamu raja nami na
manganhon horas nang hami na patupahon, botima
Setelah pihak pamoruan menyampaikan
tudu-tudu nisipanganon , kemudian dibalas hula-hula dengan memberikan dekke
sitio-tio dengke simudurudur demikian
Parhata ni Hula-hula.
Dihamu Raja ni Pamoruan nami, hami
pe antong pasahaton nami do tu hamu dengke sitio-tio dengke simudur-udur , asa
udur pasu-pasu jala tio panggabean
parhorason tu joloan on dihamu sude
pamoruan nami, antong songon hata ni umpama ma dohonon nami :
Bagot namarhalto ,
Na tubu diroben
Horas ma hamu na manjalo ,
Songoni nang
hami na mangalean, botima
Doa makan selalu dari pihak boru , karena boru yang membawa makanan kerumah hula-hulanya.
Setelah selesai makan, Raja parhata
ni hula-hula menanyakkan tudu-tudu ni sipanganon yang diberikan Pamoruan itu :
Parhata ni hula-hula
Dihamu boru nami, nangkin
dipasahat hamu do tu hami tudu-tudu ni sipanganon on, nuaeng manungkun hami tu
hamu tarbeha partording nion, masitutur-tuturan
hita, botima.
Parhata ni pamoruan
Tangkas do raja nami hupashat hami
tu hamu tudu-tudu ni sipanganon naso sadia i, ba taringot dipartordingna ,
surung-surung muna doi raja nami botima.
Parhata ni Hula-hula.
Jadi dihita namardongan tubu , siala
surung-surung ta do hape na binoan ni pamoruanta on , lehetma dipauli boru nami
dipudi asa boi huuduti hami pangkataion on
Dungi diadophon raja parhata ni hula-hulai ma
muse pangkataion tu pamoruan na jala
didokma hatana :
Dihamu Raja ni Pamoruan nami ,
songon hata ni natua-tua na mandok sai jolo ni nangnang do asa ni nungnung,
sai jolo pinangan do asa sinungkun.
Nungnga bosur hami mangan indahan na
las i, sagat marlompan juhut na taboi, disi do gandina disi gandona , disi do
daina di disi do nang tabona, sirsir sirana , hona nang asom na, antong dia ma
langkat na dia unok na dia ma hata na dia ma na nidok na , tangkas ma hatahon hamu Raja ni boru, botima
Parhata ni
Pamoruan
Mauliate ma Raja nami dihalashon hamu do sipanganon na hupatupa hami
naso sadia i,molo tung na mangholit pe hami Raja nami sai ganda ma na hinolit ,
asa adong muse patupaon nami lao pasangap hamu hula-hula nami diangka ari
nauli, asa hata nisipanganon i Raja nami , panggabean parhorason do, botima .
Parhata ni Hula-hula
Las roha nami umbege hata munai Raja
ni Boru , panggabean parhorasan do hape sintuhu ni sipanganon i antong sai dapot ma dihamu songon ni dok ni
umpama :
Bona ni aek
puli
Didolok ni
Sitapongan
Sai tubu ma di hamu angka nauli,
Jala dor nang pangomoan
Antong songon hata ni na tua-tua do raja
ni boru dohonon nami, marangkup do na uli mardongan do na denggan asa
siangkupna songon na hundul sidongan na songon na mardalan diama muse na naeng
sitaringotan, botima
Parhata ni Pamoruan
Tingkos do hata munai Raja nami, sai
marangkup do tutu nauli mardongan na denggan asa siangkup na songon na hundul
sidongan na songon na mardalan tangkas
ma antong paboa on tu Raja i na solot diate-ate nagompang
dipusu-pusu .
Songon naung binoto muna Raja nami
ia bere muna (didok goar ni berei) nungnga magodang jala nungnga tammat be
ibana sian parsingkolaan na, jala nasailaon holan na di pangarantoan do bere
muna on.
Ia sinuru ma ibana mulak asa lao
nian mardalani tu huta ni tulang na ima huta ni Raja i, hape ro ma alusna nungnga adong hujalo hata ni boru sian
nadao , ninna ibana tu hami.
Sai ni elehelek do nian raja nami
huhut pinaboa haburjuon ni hamu sude hula-hula nami marboru, alai lan ditahi
jolama roha ni Tuhanta do nasaut , asa
unang putus nian hubunganta raja nami, na marsomba huhut na mangelek ma hami
nuaeng tu hamu hula-hula nami , asa
ain hamu ma nian Raja nami na naeng parumaen nami i gabe boru muna
situtu jala na marmargahon marga ni hamu hula-hula nami, asa tangkas hami ro tu
tonga ni alaman ni raja i lao mangalap parumaen nami.
Ima Raja nami siangkup ni nauli,
siangkup ni na denggan botima.
Kalau sudah diberkati dan sudah
punya anak maka pengungkapannya kira-kira demikian :
Parhata ni pamoruan
Tingkosdo hata munai raja nami,
marangkupdo nauli mardongan do nadenggan, asa siangkupna songon nahundul
sidonganna songon na mardalan tangkasma antong paboaon tu raja i, na gompang di
pusu-pusu na solot diate ate.
Songon na binoto muna raja nami ia
bere muna on, sai holan na diparjalangan do nasai laon, ia sinuru ma ibana
mulak asa lao tahe mardalani tu huta ni tulangna ninna roha , hape roma alusna
:
Nungnga adong ninna boru sian na dao
ditopot ibana
donganna marpadan , jala nungnga dapot songon ni
dok
ni umpama :
Ndang tarbahen be turak
Ai nungnga sor gok tagan
Ndang tarbahen be mulak
Ai nungnga sor gok mardalan
Ai nungnga gabe nasida raja nami.
Hape nasai laon matuak ni burju hamu
sude hula-hula nami, jala holan hamu do na sai mangoloi hami, manang aha pe
hupangido hami tu hamu ndang hea ditulak hamu, ndang hea hami tarhirim dibaen
hamu, Angkup ni i muse raja nami :
Aek na tio do hamu dihami
Riong-riong dipinggan pasu
Hula-hula na burju do hamu di hami
Jala naringgas ma masu-masu
Molo songon i raja nami , andigan be
baloshonon nami nadenggan na binahen muna i raja nami.
Andigan be oloan nami hamu hula-hula
nami
Antong asa boi oloan nami hamu raja
nami , jala asa unang putus hubungan ta na denggan na sai laon, namarsomba ma
hami tu hamu jala na mangelek asa:
Ain hamu ma parumaen nami i gabe boru muna situtu, songon boru na
tinibuhon muna situtu na marmargahon marga muna
Asa boi hami tangkas mangoloi rajai
pasahat somba ni uhum adat nagok ni anak dohot parumaen nami.
Ima raja nami, elehelek dohot
pangidoan nami, siangkup ni nauli siangkup ni nadenggan , botima
Parhata ni Hula-hula.
Mauliate ma Raja ni Boru , nungnga
tangkas hubege hami.
jala huantusi hami nahinatahon muna
i jala disihol ni
roha muna i asa tongtong
marhula-hulahon hami, alai songon naung binotomuna raja ni boru ia marga ndang
ripe-ripei, alai hasadaan ni ompu doi , ala ni i raja ni boru na berhubungan do pangidoan muna on tu
hatopan asa ndang boi i putushonon anggo holan sa ama , manang holan sa ompu
ingkon sude do hami pomparan ni ompung nami mardos ni roha , ala ni i lean hamu
ma jolo tingki dihami asa manghatai hami na mardongan tubu dohot boru nami
songon i nang dongan sahuta nami.
Dungi diadophon Raja parhata ni
hula-hula i ma muse hatana tu sude dongan tubuna boru dohot dongan sahutana.
Parhata ni Hula-hula.
Jadi songon i ma da dihita
namardongan tubu, nungnga rap umbege hita hata pangidoan ni pamoruan ta ,
dipangido nasida asa ainonta jala ampehononta marganta tu nanaeng parumaen
nasida
Ala marga ndang hak milik ni
seseorangi , hatopan ni sude pomparan ni ompunta doi, antong masilean pandapot
na be ma jolo hita taringot tu pangidoan ni pamoruan ta i, terutama sian angka
na marompu-ompu , alai andorang so sahat tu si parjolo ma jolo husungkun hami
tu hamu namartinodohon dohot ama na martinodohon dohot ompu ni ama na
martinodohon , asa boi hami hahaanggi muna mangalean partimbangan nami
selanjutna.
Dung dilean namartinodohon i dohot Ama
dohot ompu ni ama na martinodohon i ma pendapat nasida naso keberatan do nasida
mangoloi pangidoan ni pamoruan i, dipasahat
Raja parhatai i ma muse
pangkataion i tu sude hahanggina na marompu-ompu , asa masilen pandapotna be ,
molo na setuju aha alasanna setuju, molo na keberatan
aha alasanna keberatan.
Dung adong sada keputusan sian na
mardongan tubu jala ndang adong na
keberatan dipangidoan ni pamoruan i,
disungkun raja parhatai ma muse pamoruon nai ise ma ama dohot ina pangain
diboru na naeng ainon i , jala tubu sipaipiga ma ibana di ama/ina pangain i.,
dung dapot i , diadophon raja parhatai ma muse adop na tu pamoruan namangido
margai.
Parhata ni Hula-hula.
Dihamu raja ni Pamoruan nami ,
tangkas do di bege hamu songon dia pangkataion nami taringot dipangidoan munai, jala nungnga mardos ni
tahi hami oloan nami do pangidoan muna i, ala ni i, suru hamu ma tuson na naeng
parumaen muna i rap dohot natorasna pangintubu i asa jolo husungkun hami nasida
manang na keberatan do nasida molo huain hami jala huampehon hami marga nami tu nanaeng parumaen munai
Dung hundul boru muli i , laos
songon i nang natoras pangintubu ni boru muli i, disungkun Raja Parhata ni
hula-hula i ma muse boru muli i dohot
natoras ni boru muli
Parhata ni hula-hula
Jelita (ima goar ni boru muli i) !
Tadi pamoruan kami telah mengajukan
permintaan kepada kami agar kami bersedia
mengangkat Jelita menjadi boru
kami yang sesungguhnya serta bermargakan
marga kami , apakah Jelita bersedia diangkat menjadi boru kami dan diberi marga
kami?
Dan kalau ya, apakah yang menjadi
motifasi Jelita sehingga mau diangkat
menjadi boru Batak dan diberikan marga ?
Jawab Jelita
Ya dengan segala senang hati saya
bersedia diangkat menjadi boru Batak yang bermargakan .... (disebut
marganya)
Dan yang menjadi motifasi saya mau
diangkat menjadi boru Batak karena suami saya adalah orang Batak dengan
demikian mau tidak mau saya akan lebih
banyak berhubungan dengan orang Batak dan juga selalu terlibat dalam Adat
istiadat Batak , untuk dapat melakukan semuanya dengan baik saya harus menjadi orang Batak
yang punya marga , sebab mulai dari sekarang sampai Tuhan memanggil saya , maka
kehidupan saya adalah bagian dari kehidupan suami saya sebagai orang Batak.
Setelah diperoleh persetujuan dari
boru muli kemudian dilanjutkan menanyak orang tua kandung boru muli apakah
mereka keberatan atas permintaan dari pihak pamoruan dan atas persetujuan anaknya diangkat menjadi
boru Batak serta diberikan marga?
Orang tua kandung
Terima kasih atas kesempatan ini.
Kami sebagai orang tua , selalu
mendukung anak kami dalam hal yang positif.
Selain itu anak kami ini sudah
dewasa , jadi kalau menurut dia itulah yang terbaik untuk masa depannya , tentu
kami orang tuanya harus mendukung.
Dalam hal ia mau menjadi orang Batak
dan punya marga, kami sebagai orang tua tidak keberatan.
Oleh karena boru muli dan orangtua
kandung boru muli tidak keberatan karena
orang tuanya dapat memahami kehendak anaknya maka pelaksanaan pangainon dengan
mampe marga sudah memenuhi persaratan, untuk itu dapat dilaksanakan .
Tetapi seandainya dari pihak orang
tua boru muli menyatakan keberatan , maka mangain dan mampe marga tidak bisa
dilanjutkan.
Mangain dan mampe marga untuk
penganten pria sama
saja tehnis pelaksanaannya dengan penganten wanita hanya kalau pengaten
wanita yang mangain dan mampe marga
adalah pihak hula-hula, sedang penganten pria yang mangain dan mampe marga
adalah pihak pamoruan itu saja bedanya namun caranya tetap sama.
Oleh karena anak dan boru yang akan
diain itu sejak saat pangainon sah menjadi anak kandungnya sendiri dan
atas segala hak waris dan marga , maka pada saat marmeme biasanya anak
atau boru yang akan diain itu sungguh-sungguh duduk dipangkuan ibu yang mangain
itu.
6. MARMEME
Jaman dahulu dibona pasogit belum
ada susu kaleng atau makanan bayi, jadi setiap kali hendak memberi makan anak
bayi harus di Meme artinya anak yang baru lahir itu disuapi dengan
makanan nasi yang dikunyah ibunya terlebih dahulu sampai halus kemudian
disuapkan langsung dari mulut orang tuanya kemulut bayi yang baru lahir itu.
Tetapi saat mangain anak dohot boru
sorang magodang tidak lagi demikian cukup disuapi pake tangan saja tetapi dalam
kata-katanya demikian :
Ibu yang mangain :
Humeme maho (anakku / boru ) hasian , siala mulai sadarion
gabe ( anakku / borungku ) situtu
ma ho , ( anak/boru ) sorang magodang dihami na margoar si (Tangkas
/ Jelita) na marmargahon marga nami...(disebut marganya) , jala tubungku si
nomor …….( disebut anak yang keberapa) songon tanda na
(ankku/borungku) situtu ho , humeme ma ho (kemudian disuapkan nasi dan ikan itu ), gonggom
ma (amang / inang) goar dohot margami jala Tuhanta ma na
margogoihon ho ( suapan ke dua )
Sai siboan tua ma ho jala siboan las
niroha ditonga-tonga ni natorasmu dohot di marganta
( suapan ke tiga )
Setelah selesai disuapi selanjutnya
di pataguk (disusui) secara simbolik dengan memberikan air putih di gelas.
Paboa na ( anaku/borungku ) situtu do ho, songon
tanda naung hupataguk ho, hupainum ma ho dohot aek sitio-tio on ( diberi minum tiga kali )
Setelah selesai diberi minum atau
pataguk diambil beras sipir ni tondi diatas piring.
Ada yang melakukan pada saat mambaen
sipir ni tondi lebih dahulu menarok diatas kepala ama/ina yang mangain itu
sambil berkata :
Pir ma tondingku mamasu-masu ho, asa
pir ma nang tondim na hupasu-pasu
Baru kemuadian orang tua yang
mangain itu menarok beras keatas kepala (anak/boru) yang diainnya sebanyak tiga
kali..
Tetapi ada yang langsung menarok
beras sipir ni tondi itu keatas kepala (anak/baru) yang baru diainnya sambil mengucapkan kata katanya demikian
Boras sipir ni tondi doan (amang/boru) hasian , pirma pongki
bahul-bahul pansalongan pirma tondim
gumonggom goar dohot marga mi , jala tu
tiur na ari bolusonmu tu joloan on, horas …… horas…… horas ……. Sambil
disampakkon tu ginjang tolu hali
Setelah selesai marmeme
dilanjutkan Raja parhata dengan
memberikan kesempatan kepada semua dongan tubu marompu-ompu pasahat ulos tetapi pertama dari keluaraga dekat :
1.
Hasuhuton namartinodohon, amang na
martino-
dohon , amang ni ompung na martinodohon
2.
Utusan sian na marompu-ompu
3
Terahir dari Pengurus Punguan.
Perihal jumlah ulos yang diberikan pada saat pangainon ditentukan sesuai
dengan kesepakatan ni na mardongan tubu ditiap-tiap marga , tidak ada ketentuan
yang baku.
Dan sebagai acara yang terahir diserahkan kepada hula-hula ni Ama/Ina na
mangain i untuk menyam-paikan ulos parompa
Parhata ni pamoruan
:
Dihamu hula-hula nami …….. ( disebut marganya ) songon
naung binoto muna raja nami, sadarion nungnga sorang magodang dihami sada (anak/ boru)
Jala somalna molo sorang dihami anak
manang na boru sai manigor dihalaputi hamu do ro mamboan parompa tu bere muna
i..
Nuaeng pe raja nami na paboahon ma
hami tu hamu ia sadarion sorang magodang
do dihami sada (anak/boru) atik adong sipasahaton muna
raja nami tu bere muna i hulean hami ma tingki tu hamu, botima
Tulang beserta rombongannya datang
membawa ikan dan ulos parompa. tetapi
kadang-kadang ada diantara tulang itu yang juga membawa ulos untuk
diuloskan kepada ama/ina pangain , dalam
hal ini tidak ada salahnya tergantung
hubungan baik na marhula marboru selama ini, tetapi kebiasaannya hanya ikan dan
ulos parompa mangiring saja dari hula-hula.
Raja Parhata ni Tulang
(Hula-hula ni Ama/Ina namangaini)
Dihamu raja ni pamoruan nami , las
roha nami umbege barita muna , siala naung sorang magodang do hape bere di lae dohot iboto namion.
Adatna mai tutu, molo sorang bere
niba ro ma Tulang na mamboan parompa lao
mamarompai bere nabaru sorang
i , ala ni i dihamu laengku dohot
ibotongku :
Dison ro do hami sude uduran ni
hula-hulam, patuduhon na dohot do hami marlas niroha dilas ni roha muna i.
Antong songon tanda las ni roha
nami, pasahaton nami ma tu hamu dengke sitio-tio dengke simudurudur dengke
sahat, asa lam tu tio na ma antong dilaengku dohot ibotong hagabeon dohot las
ni roha tujoloan ni arion.
Antong asa songon hata ni umpama do
dohonon nami tu hamu lae dohot ibotongku :
Bagot na marhalto.
Na tubu dirobean
Horas ma hamu na manganhon dengke
sitio-tio on
Songoni nang hami na pasahathon.
Asa lam tangkas antong sahat
pasu-pasu naung jinalo muna sian Tuhanta , pasahaton nami dope parompa tu bere
namion :
Di ho bere, pasahaton nami ma tu ho
parompa mangiring, asa mangiringkon tamba ni pinompar ma hasosorang mon di
natorasmu marudut udut tu ari nanaeng ro, horas ma ho bere, horas nang hami tulangmu, botima
Setelah selesai tulang pasahat
parompa natoras pangain manjalangkon
pasituak na tonggi kepada semua rombongan ni tulang yang datang pada saat itu.
Dan ketika robongan ni tulang akan
meninggalkan tempat natoras pangain pasahat ulak ni tandok tu hula-hula.
Ulak ni tandok ini juga tidak selalu
sama dibeberapa
marga , ada yang melakukan :
1.
Ulak ni tandok ni tulang diambil dari osang ni tudu-
tudu nisipanganon yang diterimanya dari pamoruan
tadi.
2. Tetapi ada juga yang melakukan tidak dari
tudu-tudu ni sipanganon yang dipasahat
hula-hula itu, tetapi khusus disediakan satu ekor sebagai ulak ni tandok ni
tulangi tergantung atas kesepakatan kedua belah pihak sebelumnya.
Pada kesempatan itu Raja Parhata ni natoras pangain
mengucapkan terimakasih kepada rombongan ni tulang , seraya menyalami semua
mereka dengan memberikan pasituak natonggi
Dengan selesainya Tulang pasahat
parompa maka acara pangainon serta mampe marga sudah selesai.
7.
ULAON PATUA HATA DAN MARHUSIP
Kemudian pembicaraan diambil alih
kembali oleh raja parhata ni hula-hula
Parhata ni hula-hula
Dihamu raja ni pamoruan nami , nunga huoloi hami be sude pangidoan munai
raja ni boru, molo so adong be sidohonon muna tu hami asa tauduti tu na marhata
sigabe-gabe.
Parhata ni pamoruan
Tingkos do raja nami pandohan munai , mauliate ma raja bolon malambok
pusu hami sude pamoruan muna disiala pangoloion muna dipangidoan nami i, ba
songon tanda las ni roha nami raja nami , lean hamu jolo tingki tu hami asa
hupasahat hami jolo pasituak na tonggi tu rajai ipe asa tauduti anon
pangkataion ta
Pamoruan memberikan pasituak
natonggi kepada semua hula-hula yang sudah mangain parumaennya bahkan kepada
semua dongan tubu, boru bere dan dongan sahuta pokoknya semua yang hadir pada
saat itu.
Setelah selesai pasahat pasituak na
tonggi biasanya tidak
langsung marhata sigabe-gabe, tetapi
pihak paranak sering mengajukan permohonan agar bisa dilanjutkan dengan Patua hata dan Marhusip,
alasannya untuk menghemat waktu.
Parhata ni paranak
Dihamu sude hula-hula nami,
Raja nami, mansai sangapdo hamu
dihami, molo hudok hami pe hata nami annon raja nami ndang na mandok hami tu
hamu sada nidanggur dua nahona ndang i nananeng dohonon nami raja nami, alai
asa songon na manghabit ditingki do nian maksud nami raja nami, ala ni i na
mangelek ma hami tu hamu sude hula-hula nami, molo uli diroha ni raja i asa
laos saonnari ma nian tapatupa na patua hata, botima
Parhata ni parboru
Anggo diroha nami nian raja ni boru
, ingkon ro dope hamu sahali nai mandapothon hami jala disima muse tahatai
pangidoan muna on, alai siala nasailaon
boru pangoloi do hamu dihami ,
manga-sahon haburjuon munai marhula-hula ba huoloi hami ma pangidoan munai
patua hata botima
Parhata ni paranak
Raja nami songon hata ni umpama
mandok :
Denggan ma bulu godang
Denggan baen hite-hite
Molo anak nungnga magodang
Denggan mai antong hot ripe
Songon naung binoto muna raja nami ia
beremuna si Rudy nungnga magodang , jadi disada tingki lao ma ibana mardalani ,
ndang apala binoto, gabe sahat iabana tu huta ni tulang na nauli on.
Alai olo do ra ala na hiniap-hiap ni
uli ni rupa dohot denggan ni pangalaho, ni boru ni raja nasangap , raja na
mauli bulung raja na gabe ima hamu hula hula nami dihutaon.
Jadi dung mulak ibana sian
pardalanan , didok ibana ma tu hami
Pitu lilingku
Pawalu jugiangku
Nauli do antong nipingku
Ai nungnga dijangkon boru ni tulangi
au , ninna
ibana tu hami.
Umbege i raja nami tarhalomong do
hami, ai anggo diroha nami ba tung boru ni ise ma na olo tu ibana, dung lam
dipatangkas ibana ma muse , ia goar ni maen nami dongan na marpadan i ima maen
nami na margoar si Jelita br.... boru ni hula-hula nami rajai sian bagason
Raja nami, sude nahansit jala ngotngot nasai laon
manigor malum.
Ai aha so dohonon songon i raja nami
, ai nungnga jumpang songon hata ni umpama na mandok :
Nitapu bulung siarum
Baen uram ni pora-pora
Nahansit gabe malum
Ai nungna jumpang na diroha
Manigor pinapungu ma sude dongan
tubu dohot boru suang songon i dongan sahuta, asa unang holan dinaposo be nian
pangkataion i, alai asa sahat tu natua-tua , ipe raja nami diharoro nami apala
ditingkion, na lao patua hata do , botima.
Parhata ni parboru
Dihamu raja ni pamoruan nami,
nangkin didok hamu
naung masijaloan hata bere nami
dohot boru nami sian jabuon, ala ni ro hamu natorasna lao patua hata , antong
sabar ma jolo hamu satongkin asa jolo husungkun dongan tubungku , boru dohot
dongan sahuta nami
Dihita na mardongan tubu , boru
dohot dongan sahuta nami nungnga rap umbege hita nangkin pangidoan ni
pamoruanta , didok nasida haroro nasida apala ditingkion na lao patua hata do,
antong beha alus ta taringot tu pangidoan nasida i, talean be pandapot ta.
Dongan sahuta
Dihamu suhut bolon nami , nauli do
pangidoan nasidai, alai unang ma manigor taoloi , tingkosna, jolo tasungkun ma
jolo borunta , atik beha holan alu-alu
ni anak nasidai doi,
botima.
Parhata ni parboru
Antong dihamu boru nami, sungkun
hamu jolo
pariban munai, manang na tingkos do
naung masijaloan hata ibana dohot anak ni namboruna.
Pariban ni boru muli.
Nungnga husungkun be amang , pariban
nami, didok ibana tingkos do ninna naung masijaloan hata ibana dohot anak ni namboruna.
Dongan tubu ni parboru
Dihita na mardongan tubu, ia
berentaon ndang sisik ni langkophon imbulu sinuanhon be tu hita, jala tingkos
muse do naung masi jaloan hata berenta dohot borunta, badiama dohononta , angka
sangkap nauli do sangkap na sida i, ala ni i sitolopan do angka sangkap nauli , botima
Parhata ni parboru
Dihamu raja ni pamoruan nami,
nungnga husungkun boru nami manang na tingkos hata ni bere nami i, tingkos do
ninna ibana naung masijaloan hata nasida laos songon i do hami na mardongan
tubu , boru dohot dongan sahuta , nungnga satolop be hami , oloan nami do
pangidoan munai patua hata hita saonnari, botima.
Parhata ni paranak
Raja nami malambok pusu pangkilaan
nami , siala dioloi hamu do pangidoan nami i, dinapatua hata hita saonnari ,
anggiat ma Tuhanta na patulushon sangkap ni rohanta lumobi sangkap ni
ianakkonta.
Raja nami songon hata ni umpama
mandok :
Sapala naung mardalani
Unang ma sahat tu si Galangan
Sapala naung dioloi hamu hami
Unang ma nian sahat
diparalangalangan
Asa tumibu hami nian ro manomba hamu
raja nami, na mangelek ma hami tu hamu ,
asa laos saonnari ma nian tapatupa marhusip-husip nagogo , lao magarangrangi
angka naporlu jala nahombar tu ulaon nanaeng sipatupaonta songon naung tahatai
nagkin , adong do nian konsep hubaen hami , alai ndang barani hami manjahon i ,
ia so jolo adong parenta sian hamu hula-hula nami , botima.
Parhata ni parboru
Dipangido hamu nangkin raja ni boru
asa laos saonnari ta patupa marhusip-husip nagogo lao mangarangrangi na hombar
tu ulaon nanaeng sipatupa on ta , songon hata ni umpama do dohonon nami :
Mandurung di panjalaan
Laos dapot ora-pora
Sai marujung do na nihataan
Molo adong dos ni roha
Antong raja ni boru jahahon hamu ma
jolo konsep munai asa boi hutimbangi hami sianon, botima .
Parhata ni paranak
Tarsongon on ma konsep nami nian
raja nami :
1.
Siala nungnga leleng ndang hea didege rajai
tangga ni balatuk nami, anggo sahalion raja nami masihol do
roha nami asa ditonga ni alaman nami ma
nian hamu oloan nami jala sombaon nami diadopan ni agka raja, jala molo laos
une di roha ni raja i, laos ditingki ima ta patupa ulaon paulak une dohot
tingkir tangga , taruhon jual ma goarna jala ulaon sadari
2. Taringot disinamot sipasahaton
nami tu rajai ,
sahali manombahon ma hami raja nami
sitombol ma goarna godangna Rp,.......
3, Bidang ni alaman nami .........
4. Martumpol dohot pamasu-masuon di
Gereja .......
ari ....... tanggal ..... pukkul ........dst.
Oleh karena semua konsep yang
diajukan paranak dapat disetujui parboru, dilanjudkan dengan pasahat
ingot-ingot.
Selesai padalan ingot-ingot acara
parhusiponpun sudah selesai kemudian
ditutup dengan ende dan tangiang oleh hula-hula.
Catatan :
Kebiasaan adat Batak terlebih dahulu
marsipanganon baru mangain, tetapi ada juga yang melakukan terlebih dahulu
mangain baru marsipanganon , sebenarnya semua itu adalah atas kesepakatan
bersama tidak ada ketentuan yang baku sebelum atau sesudah makan.
Aek godang aek laut,
Dos niroha sibaen nasaut.
Kalau yang akan diain itu anak
perempuan maka yang bertanggung jawab atas semua keperluan untuk acara ini
adalah orang tua paranak(
pamoruan)
Tetapi kalau yang akan diain itu
adalah anak laki-laki maka, yang bertanggung jawab atas semua biaya untuk jalannya acara ini adalah pihak
hula-hula , atau dari pihak laki-laki yang hendak di ain atau diberi marga
itu
Kalau yang akan diain dan mampe marga itu
anak perempuan maka adop ni tudu-tudu ni si panganon mengarah kepada hula-hula
Tetapi kalau yang diain itu anak laki-laki
maka adop ni Tudu-tudu nisipanganon
mengarah tu dongan tubu walau Tulang atau hula-hula ni ama/ina pangain
hadir pada saat itu
Dilakukan marhata sise-sise/masisungkunan
setelah habis makan, yang akan masisungkunan adalah namardongan tubu, tetapi
tidak ada pinggan panungkunan..
Manauri Raja ni boru / bere dongan sahuta
dohot hula-hula.
Pada saat pesta perkawinan anak / boru
yang diain dan mampe marga , semua ruhut-ruhut ni adat berjalan seperti biasa
, ada manumpahi , ada panandaon , ada
ulos herbang ,ada ulos tinonun sadari , berjalan parjambaron juhut seperti
biasa, ada dengke siuk.
Kedudukan orang tua kandung penganten
dalam acara ini hanya menyaksikan saja , tidak berperan apa-apa, kalaupun
dikasi ulos atau panandaon hanya sebagai
penghormatan kepada orang tua yang melahirkannya saja
No comments:
Post a Comment